NL / EN

do. 25 juli 2013

nieuws/i_370/Jan_van_de_Putte.jpg

Jan van de Putte ontvangt Matthijs Vermeulenprijs 2013

Jan van de Putte (1959) ontvangt de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs voor zijn werk Kagami-Jishi voor pianosolo en orkest. Kagami-Jishi, een compositie uit 2012, heeft Van de Putte gemaakt in opdracht van de NTR ZaterdagMatinee. De première vond plaats op 9 juni 2012 tijdens het Holland Festival. Van de Putte ontvangt de prijs op 14 december tijdens het festival voor nieuwe muziek Dag in de Branding uit handen van Henriëtte Post, directeur van het Fonds Podiumkunsten.


Kagami-Jishi, ogenschijnlijk eenvoudige vorm ademt eigenzinnige koers
Zoals de titel van dit werk van Van de Putte al doet vermoeden, vormde het gelijknamige Kabuki dansstuk uit de negentiende eeuw een belangrijke inspiratiebron voor Jan van de Putte.

Volgens de jury: “In Kagami-Jishi openbaart zich een intrigerende en geheimzinnige klankwereld, waardoor je als luisteraar langzaamaan het werk ingezogen wordt. Waar het orkest nagenoeg geruisloos begint, evolueert de muziek volgens een consequent en doordacht concept naar een totale samensmelting van de individuele musici en de pianosolist. Deze ogenschijnlijk eenvoudige vorm ademt een eigenzinnige koers”.

“Met Kagama-Jishi geeft Van de Putte een heldere visie op klank en vorm en het werk getuigt van groot vakmanschap in de consequente en overtuigende uitwerking daarvan. De compositie is meer dan alleen commentaar, het stelt eerder vragen”, aldus de jury.

Jan van de Putte
Jan van de Putte is een van de meest eigenzinnige Nederlandse componisten. Hij heeft een bescheiden, maar uitgesproken consistent oeuvre opgebouwd. Consistent in die zin dat zijn werk altijd over de grenzen van het strikt muzikale heen reikt, het onderbewuste verkent, soms tergt en treitert, maar zich met weerhaken in het geheugen vastzet. Jan van de Putte is beïnvloed door componisten als Mahler, Debussy, Stockhausen en traditionele muziek uit Indonesië en Japan; de filmers Tarkovski en Bergman; de kunstenaars als Beuys, Twombly en Kiefer en de schrijvers Dostojevski, Beckett, Céline en Antonin Artaud.

In 1992 kreeg Jan van de Putte de Aanmoedigingsprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst voor In hora mortis en behaalde hij met dit werk een derde plaats bij het Rostrum of Composers.

Matthijs Vermeulenprijs
De Matthijs Vermeulenprijs is de belangrijkste Nederlandse compositieprijs, vernoemd naar de in 1967 overleden symfonisch componist Matthijs Vermeulen. Deze prijs, ter waarde van € 20.000,- wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een onafhankelijke jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek.

De jury van de Matthijs Vermeulenprijs 2013 bestond uit Mark Wigglesworth (dirigent), Henk van der Meulen (directeur Koninklijk Conservatorium), Peter Tra (concertprogrammeur Vredenburg, Utrecht) en Alban Wesly (fagottist en mede-oprichter Calefax).

Eerdere prijswinnaars van de Matthijs Vermeulenprijs waren onder andere componist Richard Rijnvos voor zijn compositie Die Kammersängerin, Boudewijn Tarenskeen voor zijn Mattheus Passie, een lezing voor negentien zangers, Michel van der Aa met One, Peter-Jan Wagemans met Moloch, Dick Raaijmakers met Der Fall/Dépons en Die glückliche Hand – Geöffnet, Louis Andriessen met De Staat, Jan van Vlijmen met Omaggio a Gesualdo, en Guus Janssen met Ternet.

Beluister de compositie Kagami-Jishi op de website van Radio4

meer nieuws

Op 10 oktober 2016 presenteert Cultuur+Ondernemen in het Rotterdamse LantarenVenster de publicatie 'De Kunst van het Lenen', over financiering in de cultuursector. In het bijzijn van minister Jet Bussemaker wordt vervolgens het gesprek aangegaan met mensen uit het vak over Talentleningen en de vervolgstappen.

Donderdag 1 september organiseert het Fonds Podiumkunsten
een bijeenkomst voor makers uit het popcircuit om uitleg te geven over de subsidieregeling werkbijdrage muziekauteur en wat er nodig is om een goede aanvraag te schrijven. Goede voorbeelden komen ook aan bod en uiteraard is er alle gelegenheid om vragen te stellen.

nieuws/i_694/leguesswho.jpg
nieuws - 05 jul 2016

Herziene festivalregeling

Kent u een kunstenaar die volgens u lid zou moeten zijn van de Akademie van Kunsten? Nomineer hem of haar dan als lid van de Akademie van Kunsten.

nieuws - 22 jun 2016

Cinedans zoekt inzendingen

Voor de komende editie is Cinedans Dance on Screen Festival (8 t/m 12 maart 2017) weer op zoek naar shorts, features, animaties, muziek video’s, stereoscopic(3d)/2K/4K film, VR films, documentaires, performance relay’s, installaties en ander werk. Daarnaast nodigt Cinedans voor de derde keer studenten van over de hele wereld uit om films in te zenden voor de Student Competition. Deadline voor insturen is 1 oktober 2016.

Er is een nieuwe regeling in het leven geroepen voor het verstrekken van een bijdrage aan festivalorganisaties die door onvoorziene weersomstandigheden in financiële nood komen ('Slecht Weer Fonds').

De komende vier maanden wordt de internationaliseringsregeling van het Fonds Podiumkunsten geëvalueerd. Het Fonds Podiumkunsten heeft KWINK groep hier opdracht toe gegeven. Het doel van de evaluatie is om aanbevelingen te verzamelen voor de verdere uitwerking van het beleid op het gebied van internationalisering en input te krijgen voor aanpassingen van de regeling.

meer